Zarządzanie procesem produkcyjnym wiąże się z szeregiem obowiązków i wyzwań. Optymalizacja kosztów, jakości, zaopatrzenie, logistyka i dystrybucja, to niezwykle istotne czynniki, które naturalnie pochłaniają codzienność przedsiębiorców. Nie dziwi więc, że wciąż bardzo często zapominają, bądź marginalizują oni jeden z kluczowych składników powodzenia swoich firm. Mowa oczywiście o opakowaniu.
Rzeczywistość przedsiębiorstwa i rzeczywistość, w jakiej żyje klient to dwa różne światy. Wyjściowo, klient o firmie nie wie nic. Nie wie jakich pozytywnych cech może oczekiwać od produktu, gdzie przedsiębiorstwo kupuje składniki, komponenty, gdzie znajduje się jego siedziba, jak firma traktuje środowisko, pracowników i co pracownicy myślą o klientach, wreszcie jak firma podchodzi do zasad bezpieczeństwa i higieny. To wszystko klientowi można zakomunikować. Oczywiście tu przychodzi na myśl reklama. Opakowanie to właśnie jedna z form reklamy. Większa jest szansa, że klient wybierze ten produkt, który atrakcyjnie prezentuje się na półce, niż wyglądający „nijak”. Pierwszym oknem klienta na świat firmy i produktu jest więc właśnie opakowanie. Przeciętny konsument, w czasie zakupów w supermarkecie, mija po drodze tysiące, a nawet dziesiątki tysięcy produktów. Jak dowodzą badania, 60-70% decyzji zakupowych podejmujemy już w sklepie. W 1/3 decyzje te oparte są na opakowaniu. A pierwsze 7 sekund spojrzenia wywiera kluczowy wpływ na ogólne wrażenie.
Tu więc, w sklepie, toczy się główna walka o powodzenie firmy. To tu, tysiące anonimowych osób zadecydują, czy cały trud właścicieli firmy, inwestorów, pracowników, pójdzie na marne, czy przyniesie zarobek.
Zadanie projektanta, a najlepiej multidyscyplinarnego zespołu projektowego, nie jest więc łatwe. By sprostać odpowiedzialności, muszą oni wziąć pod uwagę szereg czynników. Z jednej strony jest to całe zaplecze psychologiczno – socjologiczne, jakie wpływa na decyzje zakupowe, z drugiej zaś kwestie czysto projektowe, które muszą uwzględnić, a co trzeba koniecznie podkreślić, nie jest to tylko estetyka. Estetyka jest jedynie „wisienką na torcie” dobrego projektu, który musi rozwiązywać kwestie funkcjonalne, praktyczne, dopasować komunikat do charakteru produktu oraz jego grupy targetowej. Musi również komunikować wartości marki.
Psychologiczne schematy podejmowania decyzji konsumenckich w oparciu o opakowanie mogą się różnić w zależności od sytuacji. Decyzje mogą być spontaniczne, gdy dany produkt szczególnie przyciągnie uwagę. Często jest to związane z trafnym zgraniem nagłej potrzeby (jak głód) i z ofertą jej zaspokojenia (opakowanie w apetyczny sposób przedstawiające dany produkt spożywczy). Niemałą rolę pełni również antycypacja produktu, czyli przewidywanie w jaki sposób może on wpłynąć na konsumenta i jakich dostarczyć mu wrażeń. Opakowanie powinno uwzględniać i regulować kwestie osądu konsumenta podczas zakupu. Czy wywoła on satysfakcję, czy poczucie winy (jak na przykład czekolada u osób będących na diecie)?