Design opakowania kluczem do sukcesu

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Zarządzanie procesem produkcyjnym wiąże się z szeregiem obowiązków i wyzwań. Optymalizacja kosztów, jakości, zaopatrzenie, logistyka i dystrybucja, to niezwykle istotne czynniki, które naturalnie pochłaniają codzienność przedsiębiorców. Nie dziwi więc, że wciąż bardzo często zapominają, bądź marginalizują oni jeden z kluczowych składników powodzenia swoich firm. Mowa oczywiście o opakowaniu.

Rzeczywistość przedsiębiorstwa i rzeczywistość, w jakiej żyje klient to dwa różne światy. Wyjściowo, klient o firmie nie wie nic. Nie wie jakich pozytywnych cech może oczekiwać od produktu, gdzie przedsiębiorstwo kupuje składniki, komponenty, gdzie znajduje się jego siedziba, jak firma traktuje środowisko, pracowników i co pracownicy myślą o klientach, wreszcie jak firma podchodzi do zasad bezpieczeństwa i higieny. To wszystko klientowi można zakomunikować. Oczywiście tu przychodzi na myśl reklama. Opakowanie to właśnie jedna z form reklamy. Większa jest szansa, że klient wybierze ten produkt, który atrakcyjnie prezentuje się na półce, niż wyglądający „nijak”. Pierwszym oknem klienta na świat firmy i produktu jest więc właśnie opakowanie. Przeciętny konsument, w czasie zakupów w supermarkecie, mija po drodze tysiące, a nawet dziesiątki tysięcy produktów. Jak dowodzą badania, 60-70% decyzji zakupowych podejmujemy już w sklepie. W 1/3 decyzje te oparte są na opakowaniu. A pierwsze 7 sekund spojrzenia wywiera kluczowy wpływ na ogólne wrażenie.

Tu więc, w sklepie, toczy się główna walka o powodzenie firmy. To tu, tysiące anonimowych osób zadecydują, czy cały trud właścicieli firmy, inwestorów, pracowników, pójdzie na marne, czy przyniesie zarobek.

Zadanie projektanta, a najlepiej multidyscyplinarnego zespołu projektowego, nie jest więc łatwe. By sprostać odpowiedzialności, muszą oni wziąć pod uwagę szereg czynników. Z jednej strony jest to całe zaplecze psychologiczno – socjologiczne, jakie wpływa na decyzje zakupowe, z drugiej zaś kwestie czysto projektowe, które muszą uwzględnić, a co trzeba koniecznie podkreślić, nie jest to tylko estetyka. Estetyka jest jedynie „wisienką na torcie” dobrego projektu, który musi rozwiązywać kwestie funkcjonalne, praktyczne, dopasować komunikat do charakteru produktu oraz jego grupy targetowej. Musi również komunikować wartości marki.

Psychologiczne schematy podejmowania decyzji konsumenckich w oparciu o opakowanie mogą się różnić w zależności od sytuacji. Decyzje mogą być spontaniczne, gdy dany produkt szczególnie przyciągnie uwagę. Często jest to związane z trafnym zgraniem nagłej potrzeby (jak głód) i z ofertą jej zaspokojenia (opakowanie w apetyczny sposób przedstawiające dany produkt spożywczy). Niemałą rolę pełni również antycypacja produktu, czyli przewidywanie w jaki sposób może on wpłynąć na konsumenta i jakich dostarczyć mu wrażeń. Opakowanie powinno uwzględniać i regulować kwestie osądu konsumenta podczas zakupu. Czy wywoła on satysfakcję, czy poczucie winy (jak na przykład czekolada u osób będących na diecie)?

 

 

 

Elementy graficzne opakowania podświadomie przekazują konsumentom informacje o produkcie i producencie. Nie są więc ozdobą, a narzędziem. Dobry projektant ma świadomość jak tych narzędzi używać. Opakowanie to mała przestrzeń na której trzeba opowiedzieć bardzo wiele.

Jednym z elementów podświadomie odbieranym przez konsumentów jest kolor. W zależności od doboru, przenosi on inne treści. Biały kojarzy się z czystością i prostotą, czarny z ekskluzywnością, czerwony z ekscytacją, zielony z harmonią i ekologią, a żółty pobudza apetyt.

Typografia to kolejny, niezwykle ważny element opakowania. Każdy font ma swój określony charakter. Jedne są eleganckie, spokojne i delikatne, inne fantazyjne, bardziej komiksowe i swobodne. Nawiązują też do określonych stylów – jedne przenoszą nas w wiek XIX, a jeszcze inne w lata 70’te XX wieku. Znaczenie ma też ich rozmiar i kerning, czyli odstępy pomiędzy literami. Jedne fonty czyta się łatwiej, inne trudniej, ale ważne by czcionka była spójna z projektem.

 

 

Użycie odpowiednich grafik i zdjęć również da nam określony komunikat. To czy na opakowaniu płatków śniadaniowych znajdzie się sympatyczny miś, czy wesoła rodzina przy stole, wynika z tego jaki komunikat chcemy przekazać w odniesieniu do produktu i do wartości marki.

Ważny jest także odpowiedni dobór materiału, z którego zostanie wykonane opakowanie – czy będzie to plastik, metal, czy papier, jaką będzie miał fakturę i wytrzymałość. To wszystko ma określony przekaz.

Pożądane są także innowacje. Klienci doceniają producenta, który nie tylko produkt chce im sprzedać, ale również zadbać o odpowiednią jego konsumpcję. Tak więc na przykład niedrogie perforacje, które sprawią, że z opakowania produktu spożywczego zrobimy talerzyk, dzięki któremu spożyjemy produkt w parku w czasie przerwy w pracy, albo nadruk na odwrocie opakowania, który
stanie się kolorowanką dla dzieci, mogą sprawić, że sprzedaż wzrośnie o kilkadziesiąt, a czasem kilkaset procent.

Przejrzystość informacji, ma także bardzo duże znaczenie. Nikt z nas nie lubi doszukiwać się na opakowaniu makaronu tej jednej małej cyferki, oznaczającej czas gotowania, a przecież dla przeciętnego konsumenta, jest ona najważniejsza. Klienci potrafią docenić opakowania, które w prosty i jasny sposób przekazują treści. Mając do wyboru na przykład trzy farby, prawdopodobieństwo, że wybiorą tę, której producent, w przeciwieństwie do pozostałych, czytelnie określił wszystko, co na temat tej farby trzeba wiedzieć (na jakich powierzchniach stosować, jak długo schnie, ile warstw nałożyć, jaką ma wydajność itp.), znacznie wzrasta.

 

 

Czy w przestrzeni domowej bardziej zaufamy przyjaciołom, którzy poczęstują nas sokiem i na którego opakowanie będziemy patrzyli w czasie kilkugodzinnego spotkania, czy banerowi, który wyskoczy na chwilę, żeby zasłonić nam czytany w Internecie artykuł? O ile baner jest raczej kłopotliwy, o tyle rekomendacja produktu przez znajomych w Internecie, na portalu społecznościowym, spotyka się wśród konsumentów z dużo większą przychylnością. A nadmienić warto, że prawie 40% użytkowników takich mediów jest skłonnych udostępnić zdjęcie opakowania, jeśli takie w jakiś szczególny sposób się wyróżnia.

Warto zatem szerzej spojrzeć na kwestię opakowań, bo to one są najskuteczniejszym narzędziem marketingowym.